الأربعاء، 18 سبتمبر 2013

אתרוג

מרחיק עש ומונע צלוליטיס: בריאות האתרוג
האתרוג הוא לא רק אורח קבוע בסוכה. יש לו תכונות מרפאות ואף סגולות בסיוע בכניסה להריון. ממניעת סרטן ועד הפחתת שומן - הבריאות באתרוג
המלך של חג הסוכות הוא ללא ספק האתרוג. אנחנו שומרים עליו מכל משמר לבל ייפגם ומוכנים לשלם בעדו סכומים גבוהים כדי להתהדר בפרי מובחר ומשובח. אבל מה שרובנו לא יודעים שלא כדאי לראותו בלבד.

את אפליקציית הבריאות לסמארטפון כבר הורדת? הורידו לאייפון או לאנדרואיד

האתרוג, המוזכר כבר בתנ"ך כפרי עץ ההדר, ידוע בסגולותיו הרפואיות הרבות בתרבויות שונות וביתרונותיו התזונתיים הרבים, ולכן אך טבעי שנרצה לנצלו לטיפול בבעיות בריאותיות שונות. יש בו גם טעם, גם ריח והרבה מאוד סגולות לגופנו. אפילו שמו הלטיני מרמז על איכויותיו היוצאות דופן: citrus medica, ואכן מהקליפה ועד הגרעינים, האתרוג מלא בהפתעות לבריאות.

עוד כתבות בריאות
רימון נגד סרטן, דבש טוב ללב: בריא בסימני החג הדס מונע עצירות: במה 4 המינים טובים לבריאות?
פירות הדר בחורף: מה הכי בריא?
 

מהמסורת ההודית ועד היהדות

האתרוג נחשב לפרי קדוש וחשוב בתרבויות שונות בעולם, כמו למשל במסורת ההודית ובמסורת הסינית העתיקה. כך למשל, בכתבים מוקדמים של הרפואה הסינית העממית, מצוין האתרוג כבעל איכויות המרחיקות מזיקים מהגוף ועש מהבגדים. על כן, כאשר מניחים את חלקי האתרוג בתוך ארון הבגדים, הוא מרחיק עש.

גם תכונותיו התרפויטיות של האתרוג היו ידועות בעבר. בימי הביניים לדוגמא, הוצג האתרוג כבעל חומר המשמש כתרופה נגד רעל וארס (אנטי דוט), ובזמנים אלו היה נהוג להמליץ עליו כתרופה לעקיצות ונשיכות של בעלי חיים.

גם מקומו של האתרוג בתרבות היהודית לא נפקד. הרמב"ם הרבה להתייחס אל האתרוג כפרי מנצח, ואף כינה אותו "התפוח הרפואי החשוב ביותר". לדעתו, שתיית מיץ המופק מעלי האתרוג תטיב מאוד עם החלשים.

בכתבי יהדות רפואיים עתיקים אחרים התייחסו לאתרוג כבעל סגולות הקשורות לפריון זכרי ונקבי, בהיותו בעל יכולות להרבות זרע זכרי ולכן חשוב לצריכה על ידי הגבר והאישה הרוצים להתעבר.

סגולה אחרת המוכרת בכתובים היא שאישה הרה האוכלת את הפיטם של האתרוג, תלד בן זכר. מסורות אלו ממשיכות ללוות אותנו עד לימים אלה ונשים רבות בחוגים חרדיים נוהגות לרקוח מיד אחרי החג ריבת אתרוגים כזרז ללידה מהירה וקלה.

מהגרעינים ועד הפיטם

השימוש באתרוג מומלץ לטיפול בבעיות בריאותיות ובתחלואים רבים המעיקים על איברים ומערכות שונות בגוף האדם. למעשה, כל
מרכיבי הפרי, החל מהקליפה ועד הפיטם, יעילים כפתרונות טבעיים למחלות רבות. בנוסף, קיימים שימושים רבים שניתן לעשות בליבת הפרי ובפלחי האתרוג.

שמן עץ האתרוג למשל מוגדר כבעל יכולות אנטיביוטית מצוינות לטיפול בנגעים בעור. בשמן המופק מקליפת האתרוג עצמו, גם משתמשים כדי לסייע בטיפול בכאבי אוזניים. במי האתרוג משתמשים כמשקה משתן להוצאת שומנים עודפים, משכך כאבים ואנטי דלקתי. מיץ האתרוג נחשב למועיל גם כנגד אבנים בדרכי המרה והוא עשיר בוויטמין C, חלבון ופחמימות.

בשל יתרונותיו התזונתיים, האתרוג נחשב לאמצעי להרזיה קלה ויעילה בשל יכולתו לעודד את הגוף להפריש נוזלים, ובכך להביא לניקוי רעלים ממערכותיו השונות. ואם בענייני אסתטיקה עסקינן, הרי שיש הממליצים על שימוש בעלי האתרוג כחומר העוזר להפטר מעודפי צלוליטיס.

בתחילת המאה הנוכחית זוהו במחקרים שונים גם תכונות בעלות איכות אנטי פטרייתית באתרוג, אשר תורמת לשיפור מצבי חולי של פטריות ברגליים ניתן למצוא משחות המכילות תמצית מעלי האתרוג, אשר משפרת מצבים פתולוגיים פטרייתיים בכפות הרגליים ומונעת התפשטות הפטרייה הלאה.

האתרוג נחשב למחדש תאים ואנטי סרטני בשל תכולת הפקטין הגבוהה שבקליפתו. הפקטין מוכר כרכיב חיוני להתמודדות ומניעה של סרטן הערמונית. צריכתו של הפרי בחליטה ובמשקה מחזקת את הלב, טובה לכבד, ומרווה את הצמא. שתיית יין שהשרו בו זרעי אתרוג ופלחיו ידועה כמטהרת ריח פה ומסלקת רעלים מהגוף. ואם כל זה לא מספיק הרי שעל פי הרפואה העממית יוחסו אפילו לגרעיני האתרוג סגולות לריפוי כאבים בכבד ובכליות.

במקרה של בעיות חניכיים משתמשים בתמצית הפרי, בשל נוכחות חומר מחטא הנמצא בו המעודד יצירת נימי דם בריאים במקומות בהם זרימת הדם אינה סדירה. כמו כן, גם ברפואה מסורתית יותר האתרוג נחשב לבעל יכולת לגרום לשלשול (לאחר הרעלה) אך יחד עם זאת, הוא גם מעורר תיאבון בשל שילוב הטעמים והארומה שבו.

האתרוג והקוסמטיקה

תכשירים קוסמטיים רבים, כמו קרם ידיים ותחליבי גוף שונים, מכילים שמן אתרוג המסייע במניעת הזדקנות העור וחידוש התאים. כמו כן, תכשירים המיועדים להבהרת העור וטיפול בעודף פיגמנטציה, מכילים אף הם, תמציות אתרוג.

האתרוג במטבח הביתי

כמו פירות הדר נוספים מומלץ לשלב את האתרוג במטבח הביתי היומיומי. יחד עם זאת, כדאי להשרות את האתרוג במים במשך שלושה ימים לפני השימוש ולהחליף את המים מדי יום, זאת על מנת לאפשר את הבשלתו ושימושו להנאה ובריאות מרבית.

מומלץ לשלב את האתרוג בתפריט היומיומי בסלטים, בריבות, במשקאות (כולל משקאות אלכוהוליים) ובקומפוט. השימושים בו רבים ומגוונים כיד הדמיון הטובה ואנו מצרפים מתכון קליל ופשוט להתחלת ההיכרות עם הפרי הנהדר הזה.
  

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق