السبت، 2 مارس 2013

עכשיו זה מוכח: עיסוי מחזק את השרירים


לראשונה, מחקר הצליח להוכיח כי עיסוי לא רק גורם להפחתת כאבי שרירים ולהקטנת הסיכון לדלקת, אלא בו זמנית עיסוי גם מחזק את השריר ותורם לרמת הכושר שלו. ייתכן כי המשפט "אין כאב, אין רווח" מופרך?

ייתכן ויש יותר מעיסוי מאשר הרגעה זמנית ביום לחוץ. מחקר חדש ממליץ על עיסוי לאחר אימון, שיסייע להתפתחות השרירים ויפחית את הסיכון לדלקת. המחקר הראה כי עיסוי השרירים לאחר פעילות גופנית ומתיחות עוזר להם להתאושש.

המחקר מרמז שעיסוי אחרי אימון יכול לעזור להקל על הכאב, ולסייע לשרירים להיות חזקים יותר – שני יתרונות שסתרו זה את זה עד כה, שכן בעולם האתלטיקה נהוג לומר "אין כאב, אין רווח"
(no pain=no gain).



לצורך מחקר, עברו 11 גברים אימון אינטנסיבי, כזה שהשאיר את הספורטאים נוקשים וכואבים במשך מספר ימים אחרי. לאחר האימון, קיבלו כל אחד מהגברים עיסוי שוודי בשרירי רגל אחת בלבד. הרגל השנייה הושארה לנוח ולשמש כהשוואה. החוקרים דגמו את רקמות השרירים משתי הרגליים לפני ואחרי הפעילות הגופנית.

החוקרים השתמשו בטכניקות אפיון גנטיות על מנת לצפות בשינויים כימיים בתאי השריר. הממצאים הראו שני הבדלים גדולים בין הרגליים שעוסו לבין הרגליים שלא עוסו אצל הספורטאים. ראשית, העיסוי הפעיל גנים שגרמו להפחתת הדלקת. תרופות משככות כאבים רבות פועלות גם על ידי חסימת הדלקת. שנית, העיסוי הפעיל גנים המקדמים ייצור מיטוכונדריה, המרכיבה הנמצא בתוך התא ומספק לו אנרגיה. ככל שתא שריר מפותח יותר, כך יש לו יותר מיטוכונדריה בתוכו.

האם עיסוי יכול להגביר את רמת הכושר של השריר?


החוקרים טוענים כי אם מישהו מתחיל תוכנית אימונים הכוללת תרגילי סיבולת, למשך שניים עד ארבעה חודשים, הוא יכול להכפיל את נפח המיטוכונדריה בשריר. כמובן שתוצאות אלה תלויות בעוצמת האימונים. המיטוכונדריה עוזרת לתא לספוג ולהשתמש בחמצן. יכולתם של השרירים לנצל חמצן נמצאת ביחס לכמות המיטוכונדריה בתאי השריר. אימון המלווה לאחר מכן בעיסוי יכולים ביחד לשפר את המתווה לניצול החמצן באופן האפקטיבי ביותר לחיזוק השרירים.
עכשיו זה מוכח: עיסוי מחזק את השרירים
ככל ששריר מפותח יותר, כך נפח המיטוכונדריה בתאים גדול

מחקר זה פורסם בכתב העת Science Medicine Translational. החוקרים במחקר זה סבורים כי מחקרים נוספים בתחום יוכלו להוכיח סופית כי עיסוי יעיל באופן ייחודי להתאוששות ולחיזוק שרירים.

בשנים האחרונות, מספר מחקרים שנעשו על שיטות ביתיות לטיפול בכאבי שרירים הראו כי טיפולים כמו אמבטיות קרח ותרופות אנטי-דלקתיות עזרו להפחית את הדלקת, אך בו זמנית גילו חיסרון גדול. טיפולים אלה חסמו את ההתחדשות השריר וצמיחתו.

אנשים התחילו להבין כי מדובר בקשר ישיר: ברגע שמפחיתים את הדלקת, מפחיתים את הסתגלות השריר. אך המחקר הנוכחי הראה כי העיסוי מדכא את התגובה הדלקתית אך עדיין מאפשר ולמעש משפר את ההתאוששות של השריר.

עיסוי עשוי להפוך לתרופה של ממש


מומחים שבחנו את המחקר אומרים כי זה המחקר הראשון לתעד כיצד תאי שריר מגיבים לעיסוי, שהיה עד כה לטיפול פופולרי שתומכיו נאבקו לקבל הכרה רפואית כטיפול לגיטימי. בשנת 2008 נערך מחקר על ארנבות לאחר פעילות גופנית, שגילה כי רקמת שריר שעברה עיסוי התחזקה, התאוששה מהר יותר והדלקת והנפיחות בה ירדו, מאשר רקמת שריר שנחה.

עם זאת, למרות הממצאים המעודדים, ישנם הרבה אספקטים שהמחקר אינו נוגע בהם. העיסוי יכול להעניק הפוגה זמנית מהכאב, ולכן מומלץ לנסות אותו. אך השינויים שעושה העיסוי לגוף אינם מולקולריים ולכן גם אם יש להם השפעה, לא מדובר בהשפעה לאורך טווח. מה גם שלא ידוע מה קורה לאדם שמקבל עיסוי מספר שעות או ימים לאחר אימון אינטנסיבי במקום לאחר דקות ספורות. 
אך גם המומחים הספקנים טוענים כי יש דברים בגו'. לטענתם, יש שינויים ביולוגיים עמוקים הקשורים בהשלכות העיסוי. במחקר שפורסם בשנת 2010 בכתב העת לרפואה אלטרנטיבית ומשלימה נמצא כי עיסוי שוודי שיפר את תפקוד המערכת החיסונית והוריד את רמות הורמוני הלחץ בגוף בהשוואה לקבוצת הפלצבו. העקביות בתוצאות של המחקר הקודם לבין תוצאות המחקר זה מדהימה את המומחים. 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق