السبت، 9 مارس 2013

פאציאליס – Bell's Palsy


פאציאליס – Bell's Palsy

שיתוק פנים, או בשמותיו האחרים- פאציאליס ו-Bell's Palsy הינו פגיעה בעצב הפנים שהוא העצב הקרניאלי מספר 7 (מקבוצת העצבים היוצאים ישירות מהמח). זוהי למעשה פגיעה בעצב שנקרא Facial ולכן ניתן לתופעה השם פאציאליס. התופעה יכולה להופיע בצורה אדיופטית, כלומר ללא סיבה ידועה, או בעקבות פגיעה אחרת כמו שבץ מוחי, תאונה, חבלה או וירוס שתוקף את מערכת העצבים.
פאציאליס מתבטא לרוב בשיתוק של צד אחד של הפנים מלווה בחוסר יכולת לסגור את העין בצד זה, רפיון של שרירי הפנים (מראה חסר הבעה, קושי ללעוס, לשרוק, לחייך).
אבחון התופעה וקבלת טיפול יעיל סמוך ככל האפשר לתחילת הופעת הסימנים הם מרכיב קריטי להחלמה מהירה ושלמה.

אבחון בתופעת הפאציאליס

עצב הפנים עובר בסמוך לעצב השמע, יוצא דרך חור זעיר בגולגולת מאחורי כל אוזן ואחראי על עצבוב המצח, האף והפה באותו הצד שממנו מגיע. כאשר מסיבה כלשהי העצב נפגע ומתנפח, הוא נלחץ וההולכה העצבית לאורכו משתבשת ונוצר שיתוק בפנים. פאציאליס יכול להתבטא בצורות שונות אצל כל אחד כתלות במקום הפגיעה בעצב. בד"כ הפגיעה תתבטא ברפיון לא טבעי של העפעפיים, המצח, זוית הפה והלחיים בצד אחד של הפנים.
פציאליס
לעיתים קרובות קיים כאב אוזניים מקדים שלאחריו מתחיל החולה לשים לב לחוסר תחושה באיזורים מסוימים בפנים (לרוב באותו צד של הפנים) ובדרך כלל תוך 48-72 שעות מתפתח שיתוק חלקי או מלא באיזורים אלה. לעיתים קיימת תחושה של נימול וכבדות של הפנים. במצב זה היכולת לכווץ את המצח, לעוות את הפנים או למצמץ מוגבלת עד בלתי אפשרית. חשוב מאד בשלב זה לגשת מיד לרופא ולאבחן את הבעיה, היות והסימנים האלו יכולים להעיד לא רק על פאציאליס, אלא גם על שבץ מוחי, וירוס הרפס זוסטר, זיהום באוזן התיכונה ועוד.
כמו כן, זיהוי מוקדם של פאציאליס והתחלת טיפול קרוב ככל האפשר לתחילת הופעת סימני המחלה מגדילים בהרבה את סיכויי הצלחת הטיפול ומקצרים משמעותית את משך ההחלמה.
הבדיקה מתבצעת ע"י רופא אף-אוזן-גרון ונוירולוג. אין בדיקות ספציפיות לאבחון פאציאליס. האבחון מתבצע ע"י שלילת מצבים אחרים הגורמים לאותם סימפטומים.

שכיחות הופעת הפאציאליס והשפעותיה על החולה

פאציאליס היא מחלה שכיחה יחסית בקרב גברים ונשים כאחד ואינה נחשבת תופעה מסוכנת. אחוז התחלואה עולה בין הגילאים 15-45 וכן בעונת החורף ובהריון.
ההתמודדות הקשה היא במובן הפסיכולוגי-חברתי שכן הסובלים מהשיתוק נאלצים להתמודד עם המגבלה הפיזית והנזק האסתטי שנגרם לפניהם. העיוות שנוצר כתוצאה מחוסר הסימטריה של טונוס השרירים בין שני צידי הפנים ניכר כשהפנים סטטיים ומחמיר עוד יותר כאשר מזיזים את שרירי הפנים בצד הבריא.
בנוסף, אותו עצב שנפגע הוא גם זה שמעצבב את בלוטת הדמע, וכן קיים קושי במצמוץ לכן כדי למנוע פגיעה בקרנית חשוב מאד להקפיד על שימוש בטיפות ללחלוח העין. ענף נוסף שלו מעצבב את בלוטת הרוק בלשון מה שעלול לגרום לשיבושים בחוש הטעם.
תופעות אחרות שעלולות לפגוע באיכות החיים של הלוקים בפאציאליס הן רגישות לרעש, לריח, לקור או לחום וכן קשיים בדיבור. .
ברוב המקרים בהם סיבת המחלה אינה ידועה (כ-75% מכלל המקרים) סיכויי ההחלמה גבוהים, גם ללא התערבות רפואית, אם כי טיפול טוב יכול לקצר בהרבה את זמן ההחלמה. ריפוי מלא יכול לקחת בין חודש ל-6 חודשים ומעלה מהופעת המחלה, אך במקרים אלה קיים סיכוי (7-10 אחוזים) להישנות של המחלה.

טיפול בפאציאליס ברפואה המערבית

יעילות הטיפול המקובל ברפואה המערבית שנוי במחלוקת.
כאשר מאבחנים פאציאליס מסיבה שאינה ידועה (מה שנקרא - Bell's Palsy) הטיפול שינתן לרוב הוא כדורי סטרואידים למרות שאף טיפול קונבנציונלי עוד לא הוכח חד משמעית כיעיל לתופעה זו. יתכן שמתן סטרואידים עד 48 שעות מתחילת הופעת סימני המחלה יכול לקצר במעט את משך השיתוק וחומרתו.
אם הגורם לתופעה הוא וירוס, ינתנו תרופות אנטיויראליות לטיפול בשיתוק במקביל למתן הסטרואידים.
במקביל ממליצים על טיפולי פיזיותרפיה להפעלת שרירי הפנים.
כתוצאה מהפגיעה בבלוטת הדמעות ובפעולת העפעפיים (קושי לסגור את העין, למצמץ), עלולים להווצר כיבים וזיהומים שמסכנים את קרנית העין, לכן חשוב ביותר לקבל טיפול מתאים מרופא עיניים.
מטופלים שסובלים משיתוק חודשים רבים ללא שיפור במצבם עלולים להזדקק לניתוחים כגון הרמת עפעף, שיקום גבה, תיקון עוותים שנגרמים מאיחוי לא תקין של עצב הפנים, וכו'.

פאציאליס בראי הרפואה הסינית

דיקור סיני נחשב לכלי יעיל מאד לטיפול בפאציאליס.
הגדולה של הרפואה הסינית היא ביכולת לחקור אחר שורש הבעיה ולטפל בגורמים שהביאו למצב החולי. גוף בריא מורכב מאנרגית יין (נקבית) ואנרגית יאנג (זכרית) שזורמות בצורה חופשית ומאוזנת בגוף במסלולי אנרגיה שונים (הידועים בשם- מרידיאנים). כאשר איזון זה מופר מתפתחת קרקע לחדירה של פתוגנים (גורמי מחלה) שעלולים לפגוע בגוף בדרכים שונות. בתקופה בה התפתחה הרפואה הסינית עדין לא דיברו על חיידקים ווירוסים, אלא על פתוגנים מעולם מזג האויר כמו חום, קור, לחות, יובש ורוח שחודרים לגוף ומשבשים את האיזון הטבעי (כיום אנחנו יכולים להקביל בין המושגים).
שיתוק הוא מצב המעיד על זרימה לא תקינה של צ'י (אנרגיה) ודם. אין זה נדיר שזרימת הצ'י משתבשת, נתקעת או יוצאת מאיזון, ישנן סיבות רבות ומגוונות שגורמות לכך אם כי מצב של שיתוק הוא יחסית קיצוני ויש לברר מהן הסיבות שהביא למצב זה.
הגורמים שיכולים להוביל לפאציאליס הם לרוב חשיפה לקור ולרוח (כפי שהוזכר, אחוז התחלואה בפאציאליס עולה בעונת החורף), בד"כ המחלה קורית על רקע חולשה של מערכת החיסון, חולשה כללית של הגוף ולעיתים קרובות על רקע של מצב נפשי לא יציב, מתח וסטרס כל אלה מאפשרים את חדירת הפתוגן לגוף ויצירת השיתוק בעצב הפנים. ברבים מהמקרים החולים מעידים כי היו חשופים לקור ורוח כגון שינה עם מאוורר או מזגן, שחיה במזג אויר קר, יציאה לקור עם שיער רטוב, חשיפה לקור בנהיגה וכו'.
חשוב להבין שהרפואה הסינית מאפשרת אבחנה אישית לפי סיפור המקרה והדופק של כל מטופל (שהוא כלי אבחנה עיקרי למטפלים בדיקור), לכן הטיפול מותאם אישית ומשתנה בהתאם למקרה. המטרה בדיקור היא להניע את הדם, לפתוח את התקיעות בצ'י שגרמה לשיתוק עצב הפנים, וכן לחזק את הגוף מבחינה פיזית ונפשית. גוף חלש ואורח חיים לחוץ ומתוח יאטו את קצב ההחלמה, מכאן שדרוש טיפול מקיף ועמוק על מנת להחזיר את התנועה לפנים מהר ככל שניתן. תופעת הפאציאליס יכולה לשוב ולהישנות ולכן ישנה חשיבות גדולה לחזק את מערכת החיסון תוך כדי הטיפול בשיתוק (שהוא למעשה הסימפטום למצב הגופני הלא מאוזן).
כמו כן הדיקור מאזן את פעילות מערכת העצבים, ומחזיר את התנועה העצבית הנכונה.
שימוש בצמחי מרפא סיניים יכול להיות השלמה מצוינת ומועילה לדיקור, ספציפית לטיפול בפאציאליס וכן לשם חיזוק הגוף.
לסיכום, הרפואה הסינית מציעה טיפול אישי, עמוק ומקיף, ללא שימוש בחומרים מזיקים כמו סטרואידים ועם אחוזי הצלחה מרשימים. הטיפול כולל דיקור סיני ולעיתים גם שילוב של צמחים, טיפול במגע ותרגילים לפנים. מומלץ להגיע לטיפול סמוך ככל האפשר לזמן הופעת השיתוק, כך משך הטיפול מתקצר וקצב ההחלמה מוגבר.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق