الأحد، 13 يناير 2013


מערכת מרידיאנים (Jing Luo) ואלמנטים בגוף האדם, על פי הרפואה הסינית / קרן לפלר

מושגי יסוד

איברים – אברי הגוף הפנימיים כמו כבד, ראות, קיבה, טחול וכדומה.
צ'י– כוח החיים: כוח חיוני העומד בבסיס תפקודו של האדם. התרגום השכיח שלו לעברית הוא אנרגיה. על פי הרפואה הסינית קיימים מספר סוגי צ'י: צ'י מולד אותו מקבל האדם בתורשה מהוריו, צ'י שמקבל האדם מהמזון שהוא אוכל, מהאוויר שהוא נושם וכדומה. ככל שרמת הצ'י בגופנו גבוהה, אנו בריאים יותר. כשרמת הצ'י יורדת היא משפיעה על מערכת החיסון בגוף, שנפגעת ונחלשת. רוב הבעיות הפיזיולוגיות והנפשיות של האדם, מקורן בדיסהרמוניה או חסימה בזרימת הצ'י בגוף.
יין Yin ויאנג Yang – מונחים שמקורם בפילוסופיה הסינית העתיקה הבאים לתאר את שני הכוחות המנוגדים ביקום המשלימים ונמשכים אחד לשני. הם תמיד אחד ביחס לשני. מקור היאנג בשמים (אויר) והוא שואף להגיע לאדמה. זהו החלק החם, הפעיל, המהיר, המקושר לשמש, ליום ולאופי הגברי בטבע. מקור היין הוא באדמה (חומר) והוא שואף להגיע לשמיים. זהו החלק הקר, האיטי, הנמוך, המקושר לירח, ללילה ולאופי הנשי בטבע. יין פסיבי, יאנג אקטיבי. יאנג נותן חיים ויין מאפשר להם לצמוח.
עקרונות בסיסיים של Yin ו Yang : הפכים – לכל דבר קיים ההופכי שלו, שום דבר לא מוחלט, למשל יום ולילה, חורף וקיץ וכדומה. תלויים אחד בשני – היין לא יכול להתקיים ללא יאנג ולהפך. מכילים ותומכים אחד בשני – היאנג והיין שומרים על שיווי משקל. כשהאחד קטן השני גדל. איזון – קיימים 4 מצבים של חוסר איזון: עודף יאנג, עודף יין, חסר יאנג וחסר יין. גם בתוך חוסר האיזון ייוצר איזון יחסי. למשל במצב של חסר יאנג נראה עודף יין ולהפך.

ועכשיו ל – מרידיאנים :

ברפואה הסינית שתי תיאוריות חשובות שלטענת הסינים בלעדיהן לא יתקיימו חיים. 1. תיאורית אברי ה Zang Fu. 2. תיאורית המרידיאנים Jing Luo. מערכת המרידיאנים הנה רשת מסועפת של ערוצי אנרגיה המחברים ומקשרים בין כל חלקי הגוף והופכים אותו ליחידה אחת. הערוצים, עוברים בין המבנים האנטומיים, למשל בין שני שרירים או בין עצם לכלי דם וכדומה. ניתן לומר שהמרידיאנים הם הרווחים שבין המבנים האנטומיים. המבנים מורכבים מסוגי רקמה שונים מבניהם: שרירים, כלי דם, גידים ורצועות, עור ועצמות. למרות המחקרים לזהות מבנים אלו, טרם הצליחה הרפואה הקונבנציונלית לזהותם ולכן כל רעיון המרידיאנים מוטל בספק. בסין העתיקה היה מוציא הקיסר להורג אסירים שביצעו פשעים חמורים. האסירים עברו מוות איטי באמצעות אלפי חתכים בגופם. רופאי הקיסר הורשו לצפות בהוצאות להורג, ונראה שכך זכו לראות את המבנים האנטומיים של הגוף החי מבפנים. במשך שנים תועדו קשרים אלו בין האזורים השונים בגוף ומהם נוצרה והתפתחה תיאורית הרפואה הסינית. קיימים
בגופנו 12 מרידיאנים ראשיים ועוד עשרות מרדיאנים משניים. סוגי מרידיאנים נקבעו על פי עומקם השונה וכיוון זרימתם בתוך הגוף. 12 המרידיאנים הראשיים, מסודרים בזוגות לפי מערכת היחסים הפנימית והחיצונית – Yin ו Yang. לכל אחד מהם (ראה תמונות בהמשך) שלוחה פנימית המחברת בין המרידיאן לאיבר, והמתחילה או מסתיימת בבטן. הם אנכיים, חלקם מתחילים למעלה ויורדים כלפי מטה בגוף וחלקם להיפך, מתחילים למטה (בכפות  הידיים או הרגליים) וזורמים במעלה הגוף. המרידיאנים חודרים לעומק הגוף ושלוחה שלהם מתחברת תמיד לאיבר אותו הם מיצגים. למשל מרידיאן המעי הגס מתחיל באצבע בכף היד ומסתיים בבטן, במעי הגס. מרידיאן הטחול מתחיל בבוהן של כף הרגל ומסתיים בבטן בטחול וכדומה. לכן, ניתן לומר שהמרידיאן הנו ביטוי חיצוני (נשא) של צ'י האיבר הפנימי. 
בנוסף לקשר בין המרידיאנים לאיברים הפנימיים נראה גם ביטויים חיצוניים כמו במסלולי הזרימה שהם עוברים בגפיים, גב וראש. למשל: ניתן לטפל בכאב ראש מקומי באמצעות נקודות שונות על המרידיאן שעובר באזור הכאב. הנקודות לא בהכרח יהיו בראש. המרידיאנים גם קשורים לאברי חישה ופתחי הגוף. למשל: מרידיאן הכבד משפיע על העיניים, ולכן בעיות עיניים שונות יטופלו דרך מרידיאן הכבד. מרידיאן הכליות משפיע על האוזניים ולכן בעיות אוזניים יטופלו דרך מרידיאן הכליות.

המרידיאנים יוצרים רשת המקיפה את הגוף אופקית ואנכית. רשת המרידיאנים מחברת את האיברים הפנימיים עם רקמות הגוף, העור, השרירים, הגידים, והעצמות. על גבי כל אחד מהמרידיאנים ניתן למצוא נקודות דיקור. הסימון האוניברסאלי של המרידיאנים והאיברים הוא באותיות לועזיות.

תפקידים עיקריים של המרידיאנים

להזין את הגוף. נעשה  על ידי הנעה והזרמה של צ'י ודם. הזנה תקינה בגוף תלויה ביכולת העברת הצ'י והדם במרידיאנים. העברה לא תקינה במרידיאנים תביא לחולשה של מערכת החיסון והגוף ובהמשך למחלה ופגיעה באיבר הפנימי.
איזון הגוף בין יין ליאנג במצבים של עודף וחוסר, עליון ותחתון וכדומה. למשל, 12 המרידיאנים מחולקים ל 5 אלמנטים: אויר, אש, אדמה, מים ומתכת. לכל אלמנט מרידיאן ייני ומרידיאן יאנגי (לאלמנט האש שניים מכל אחד). כל אלמנט שואף להיות בהומיאוסטזיסביטוי של עודף, שלרוב יופיע ככאב חד, במרידיאן כיס המרה (היאנגי), יראה חסר אנרגיה בבן זוגו הייני, הכבד. חיזוק המרידיאן הייני (הכבד) יעזור לאזן ולייצב את המרידיאן היאנגי (כיס המרה). במצב של חוסר איזון בין חלק עליון לתחתון למשל: בעיות בבטן, במערכת העיכול, יטופלו ע"י מגע ודיקור בכפות הרגליים, כנ"ל גם כאבי ראש ומגרנות.
על פי הרפואה הסינית, ניתן לחלק את היממה לשניים עשר חלקים בני שעתיים וכל מרידיאן מיוחס ליחידה של שעתיים אלו. מיצוי מכסימלי של תפקיד המרידיאן מתבצע בשעות אלו ומשפיע על תפקוד כל הגוף ויתר המרידיאנים בהתאמה.

12 המרידיאנים הם:

ראות LU                 יין     שייכות לאלמנט המתכת      שעות ביממה – 03:00-05:00
מעי גס LI                יאנג   שייך לאלמנט המתכת          שעות ביממה – 05:00-07:00
קיבה ST                   יאנג   שייכת לאלמנט האדמה        שעות ביממה – 07:00-09:00
טחול SP                  יין      שייך לאלמנט האדמה          שעות ביממה – 09:00-11:00
לב HT                     יין      שייך לאלמנט האש             שעות ביממה – 11:00-13:00
מעי דק SI                יאנג     שייך לאלמנט האש            שעות ביממה – 13:00-15:00
שלפוחית שתן BL     יאנג     שייכת לאלמנט המים        שעות ביממה – 15:00-17:00
כליות KID              יין        שייכות לאלמנט המים      שעות ביממה – 17:00-19:00
מעטפת הלב PC        יין        שייכת לאלמנט האש        שעות ביממה – 19:00-21:00
מחמם משולש TW   יאנג      שייך לאלמנט האש          שעות ביממה – 21:00-23:00
כיס מרה GB             יאנג      שייך לאלמנט העץ          שעות ביממה – 23:00-01:00
כבד LIV                 יין         שייך לאלמנט העץ          שעות ביממה – 01:00-03:00

מיקום 12 מרידיאנים בגוף:

שלושת מרידיאני היאנג ביד – LI,SI,TH – מתחילים בקצות אצבעות היד ומסתיימים במרכז הגוף.
שלושת מרידיאני היין ביד – PC,HT,LU – מתחילים בבית החזה ומסתיימים באצבעות כף היד.
שלושת מרידיאני היאנג ברגל – ST,GB,BL – מתחילים בפנים ומסתיימים באצבעות כף הרגל.
שלושת מרידיאני היין ברגל – LIV,SP,KID – מתחילים באצבעות כף הרגל ומסתיימים בחזה.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق