الاثنين، 21 يناير 2013

מערכת המרידיאנים (Jing Luo) והאלמנטים בגוף, על פי הרפואה הסינית – חלק 3 / קרן לפלר

במאמרים הקודמים הסברתי בפרוט על מערכת המרידיאנים בגוף האדם, על פי הרפואה הסינית. תפקידיהם והשפעתם.
בהמשך פירטתי לגבי המרידיאנים לפי החלוקה לחמשת האלמנטים של הרפואה הסינית. התייחסתי לאלמנטים: מים, עץ ואוויר.
הפעם נתייחס לאלמנטים אדמה ואש.

אדמה – טחול SP איבר ייני, קיבה ST איבר יאנגי

עונה – קיץ אינדיאני, עונת מעבר – 18 יום אחרונים של כל אחת מעונות השנה.
האדמה היא המרכז של כל דבר. היא מספקת איזון לכל שאר האלמנטים. מצד אחד היא מפרידה בניהם (הסיומת של כל עונה) ומאידך, משמשת כמוליך בין אלמנט לאלמנט.
אקלים – לחות ורטיבות.
הטבע והגוף האדם זקוקים לאלו בכדי שתיווצר צמיחה. אולם האיזון כאן חשוב ביותר. לחות יתר תביא לריקבון, ובגוף לבצקת ונמק. מעט מידי לחות תביא לקרקע סדוקה ולא פורייה וליובש. האדמה נמצאת במרכז הגוף, היא סופגת הכל ונותנת הכל.
רקמות הגוף – בשר ושרירים: מסת השרירים.
איכות הבשר – האם הוא מדולדל או נוקשה.
עודף משקל מצביע על אדמה חלשה. חולשת שרירים או טונוס שרירים נמוך, גם הם אינדיקציה לחולשה באדמה.
איברי חישה – פה ושפתיים.
תהליך העיכול מתחיל בפה. האזור אמור להיות לח, מלא בבלוטות רוק.
טעם – מתוק.
פחמימות כמו אורז ובטטות מייצרות מתיקות בגוף. לעומתן, צורך בדברי מתיקה כמו שוקולד וסוכריות, מעיד על חוסר איזון במרידיאני האדמה.
קול – שירה.
צבע – צהוב או חום.
רגש – סימפתיה.
טיפוס – אנשים בעלי מבנה גוף רחב, אוהבים לאכול בעיקר אוכל בסיסי כמו בשר ולחם המוגשים בצורה אסטטית. צבע פניהם צהבהב, נוטים לדבר הרבה ובאופן מתנגן (מקצב וחרוזים). חסרי כוח רצון ומתקשים מאוד בקבלת החלטות. בעלי נטייה לקנות לעצמם הרבה בכדי להרגיש מרופדים ולא בגלל שבאמת צריכים הדברים. מאפשרים לסביבה להנחות אותם ונוהגים להתאים את עצמם כזיקית המחליפה צבעים. מאוד סימפתיים אוהבים להיות מוקפים באנשים, עלולים להיפגע באופן אישי כשרואים שלאחר נעשה עוול. משרים תחושת ביטחון על הסביבה. אנשי מצפון ויעשו הכל בכדי להשקיט את מצפונם. בעלי יכולת נתינה עצומה לסובבים אותם. לא אוהבים מריבות, יחשבו הרבה לפני שיאמרו משהו שעלול לפגוע בזולת. חשוב להם שיאהבו אותם ויזדקקו להם. עושי שלום, אנשי משא ומתן. מאוד נאמנים, החברה והסביבה חשובים להם, הרמוניה הנה ערך עליון. הם מאוד רוצים לשנות דברים שיהיו טובים יותר ומאידך, מאוד אוהבים קביעות.

אש – לב HT ומעטפת הלב PC איברים יינים, מעי דק SI ומחמם משולש TW איברים יאנגים

עונה – קיץ.
האש מבטאת קיץ, אור, חום, אקטיביות, שיא הפריחה והיצירה, ערנות, מודעות וויטליות. היא מעל כל שאר האלמנטים. היא מייצגת 4 איברים ומרדיאנים בגוף האדם.
האש הכי פחות חומרית וגשמית. היא דינמית וחמה. זו האנרגיה הגבוהה ביותר המניעה את הטבע והאדם. ללא אש אין חיים ולכן נחשבת לאנרגית חיות וחיוניות.
אקלים
– חום.
תופעות ביקום לא יכולות להתקיים ללא החום של הטבע.
האש היא המים של החיים: הלב שולט בדם והדם נחשב לנוזל החיים. הלב המכונה הקיסר מפיץ ניצוץ חיים (הסינים מכנים אותו Shen) לכל חלקי הגוף באמצעות הדם.
במידה ואלמנט האש, על פי הרפואה הסינית, לא מאוזן, עלולות להראות תופעות של חוסר שקט, מלנכוליה, חרדה ומניה.
רקמות הגוף
– הדם וכלי הדם.
מבחינה תפקודית הלב בגופנו לא עובד קשה. הוא שולט בכל הגוף דרך הדאגה שהגוף יתפקד ויעשה את עבודתו כמו שצריך. מעטפת הלב היא זו שעובדת קשה ומקשרת בין הקיסר (הלב) לכל חלקי הגוף.
איברי חישה
– הלשון, דרכה אפשר לראות את מצב הלב, במיוחד קצה הלשון מקדימה.
טעם
– שרוף.
קול
– צחוק.
אנשים שצוחקים כל הזמן מאובחנים כחסרי איזון במרידיאני האש.
צבע
– אדום.
רגש
– ויטאליות / שמחת חיים.
טיפוס
– אנשים בעלי גוף דק ובריא. פנים יחסית רחבות בצורת אגס, נטייה לפנים אדומות. ראש מחודד בקודקוד. נטייה להתקרחות (האש שורפת את השורשים מהר). לרוב חם להם, לובשים קצר בחורף ונוטים לשתות הרבה. הולכים מהר, עסוקים כל הזמן. זקוקים לכבוד אך לא פועלים בכדי להשיגו, הם נולדו לזכות בכבוד. חכמים, מבריקים ובולטים בכל מקום שיהיו. נמצאים בחיפוש מתמיד אחר ידע ובהירות חשיבתית. לא מתאימה להם עבודת כפיים אלה עבודת ראש, למצוא פתרונות. משקיענים, קולטים מהר, בכל תחום שיעסקו בו ימצאו את עצמם מהר מאוד למעלה. נולדו לפסגות החיים, הם מבינים את הלך החיים ללא מאמץ. מלאי דינמיות ורוחניות, האנשים הכי פחות חומריים. (העץ יאנגי בתנועה שלו, האש יאנגית בחום וביצירה שלה). ניחנים בשמחת חיים רבה. טובים במה שעושים, בעלי יכולת אינטואיטיבית גבוהה.
 

الأحد، 13 يناير 2013


מערכת המרידיאנים (jing luo) והאלמנטים בגוף האדם, על פי הרפואה הסינית-חלק 2 – אלמנטים / קרן לפלר

במאמר הקודם התייחסנו למערכת 12 המרידיאנים העיקריים בגוף האדם. הפעם נחלק מרידאנים אלו לחמשה אלמנטים שעל פי הרפואה הסינית, שולטים ביקום. לכל אלמנט 2 מרידיאנים, אחד Yin (ייני) והשני Yang יאנגי. לאלמנט האש 4 מרידיאנים, שניים מכל אחד.

מתכת – ראות LU איבר Yin (ייני), מעי גס LI איבר Yang (יאנגי).

עונה – סתיו.
תקופה של עשיית חושבים והכנה לקראת החורף. האנרגיות יותר ממוקדות, כיוון התנועה הוא כלפי מטה ופנימה – התכנסות.
מתכת מסמלת גבולות.
אקלים – יובש.
רקמות בגוף – העור ושיער הגוף הנחשבים לגבול הפיזי החיצוני של הגוף.
איברי חישה – נחירים ואף, דרכם אנו מכניסים אויר לראות.

טעם – חריף.
צבע – אפור או לבן.
הצבע בא לידי ביטוי בפנים. אופייני לאנשים עם מחלות נשימה.
קול – בכייני, קנטרני, מלא ברחמים עצמיים, קול מעצבן.
רגש – עצב, יגון, צער.
טיפוס – אנשים רזים בעלי מרקם עור לבן וגוון פנים חיוור. כתפיהם נוטות קדימה. בעלי נטייה לסבול מיובש בפנים ובשפתיים. אנשים מופנמים המתעסקים בפרטים הקטנים. סדר וארגון חשוב להם מאוד וכנ"ל גם יושר וגבולות. הם מאוד מחושבים, חסרי ספונטניות. לכל דבר שנעשה יש סיבה.
לעתים יוצרים סביבם חומה, כלפי חוץ נראה שהם יצורים בודדים. בפנים הם הומניטריים ובעלי לב רחב.
קשה להם לשחרר – לתקשר בחופשיות, להביע את אשר על ליבם ולבכות. אנשים אלו מאוד קשים עם עצמם ועם הסביבה. חסרי פשרות. יעדיפו ללכת לטיפול ברפואה טבעית מאשר לפנות לפסיכולוג ולדבר על עצמם. בעלי זיכרון מצוין לפרטים.

מים – כליות KID איבר Yin (ייני), שלפוחית שתן BL איבר Yang (יאנגי)

עונה – חורף.
אספקט של זרימה.  מים יכולים להיות שקטים ורגועים ומאידך, הרסניים ואגרסיביים. מיחסים אותם למקומות הנמוכים ביותר כיוון שהם מחלחלים תמיד למטה. יכולים להגיע למקומות החשוכים, האפלים והקודרים ביותר. מסמלים את סוף החיים. את החורף בו הזרעים נמצאים מתחת לפני האדמה ואוגרים כוח לפני יציאתם כלפי מעלה מעל פני האדמה.
רקמות הגוף – מח העצמות הכולל גם את המוח ועמוד השדרה. עצמות, כולל שיניים ושיער הראש הנחשב למקום היאנגי ביותר בגוף.
איכות שיער הראש מעידה על איכות הכליות.

איברי חישה – אוזניים.
טעם – מלוח.
צבע – כחול או שחור.
סימנים שחורים מתחת לעיניים מעידים על בעיה בכליות.
קול – גניחה. הדיבור איטי וניתן לשמוע גניחות רבות.
רגש – פחד וחרדה.
אדם עם הרבה חרדות משתמש באנרגיית הכליות ומחליש אותה.
טיפוס – אגן רחב, נטייה לשמנמנות. מבנה גוף גרמי וחזק. טווח תנועה מוגבל, חסר גמישות. הרבה שיער ראש, פנים רחבות ואוזניים גדולות. הבעת הפנים נראית חמורה אך הם נעימים באופים. מתעסקים ברוח, חזקים, בעלי ביטחון עצמי וסיפוק עצמי – לא זקוקים לסיפוקים חיצוניים, טוב להם עם עצמם. הם כמו מעין תת קרקעי, בעלי הרבה כוחות נסתרים ולא תמיד מודעים לכוחותיהם (בעיקר לכוחם הנפשי). אין אצלם קיצורי דרך. הם לא מחפשים עיקופים בכדי לא לעבור את כל הצמתים הקשים והחשובים בחיים. זהו טיפוס מגשים ועליו לעבוד קשה מאוד להגיע להגשמה. מוטיבציה פנימית לעבודה היומיומית הקשה מביאה אותם להגשמה. הם מתפתחים לאט לאורך השנים דרך עבודה קשה זו.
קיימת נטייה לסבול מחרדות. בעלי דמיון מפותח. זקוקים לאביב בכדי להוציא דברים לפועל. ביקורתיים ומעדיפים להישאר אנונימיים, מסתוריים. הפרטיות מאוד חשובה להם. מעדיפים להיות מתחת לפני האדמה.

עץ- כבד LIV איבר Yin (ייני), כיס מרה GB איבר Yang (יאנגי)

עונה – אביב.
העץ מסמל את תחילת הפריחה של כל דבר.
העץ נמצא בין המים לאש. המים המצויים עמוק באדמה מזינים אותו דרך השורשים והאש מוזנת ממנו.
אקלים – רוח המאופיינת בתנועתיות ובשינוי בעוצמה.
עלי העץ מושפעים מהרוח באותה מידה שהגוף מושפע מהרוח. למשל – כאב שזז ממקום למקום בגוף כמו מיגרנה המתחילה מעל העין ונעה לכיוון הראש, העין השנייה, הרקות, נחשבת לסינדרום של רוח – בעיה במרידיאני העץ בגוף. 

רעידות בגוף, פרכוסים וספזם, נחשבים גם הם לתופעות רוח. הרוח מבטאת את יכולת התנועה של האדם – גמישות שריריו.
רקמות בגוף – גידים ורצועות.
הכבד אחראי לטרנספורמציית רקמות הגוף ולכן האספקט התנועתי של האדם בא לידי ביטוי בגידים וברצועות.
איבר חישה – העיניים.
ברוב המקרים, בעיות עיניים מיוחסות לפתולוגיות מרידיאני העץ.
טעם – חמוץ.
קול – צעקה.
רגש – כעס.
טיפוס – אנשים זקופים בעלי מבנה גוף ארוך ודק. אגן מכונס פנימה בכדי לשמור על עמוד שדרה יציב. גוף קפיצי, דרוך, שרירים אלסטיים. גוון פנים נוטה לירקרק, סנטר מחודד, מצח רחב, עיניים שקועות המקנות ארשת פנים אינטליגנטית. מבנה פנים משולש. עצמות לחיים קצת בולטות. בדרך כלל יופיעו שני קווים בין הגבות. אלו אנשים המצויים במתח די קבוע ונוטים למצבי רוח משתנים. דרוכים, תמיד מוכנים לזינוק. אנשי יוזמה ופרויקטים, חלוצים, אוהבים אתגרים. צריכים להיות בשליטה כל הזמן, קשה להרגיע אותם. אוהבים לעבוד קשה, העבודה היא חלק מחייהם. תמיד דוהרים קדימה לממש משימה. לא מעניין אותם מה עומד בדרכם וכיצד נראית הדרך. חשוב להם העתיד והמטרה הסופית.


מערכת מרידיאנים (Jing Luo) ואלמנטים בגוף האדם, על פי הרפואה הסינית / קרן לפלר

מושגי יסוד

איברים – אברי הגוף הפנימיים כמו כבד, ראות, קיבה, טחול וכדומה.
צ'י– כוח החיים: כוח חיוני העומד בבסיס תפקודו של האדם. התרגום השכיח שלו לעברית הוא אנרגיה. על פי הרפואה הסינית קיימים מספר סוגי צ'י: צ'י מולד אותו מקבל האדם בתורשה מהוריו, צ'י שמקבל האדם מהמזון שהוא אוכל, מהאוויר שהוא נושם וכדומה. ככל שרמת הצ'י בגופנו גבוהה, אנו בריאים יותר. כשרמת הצ'י יורדת היא משפיעה על מערכת החיסון בגוף, שנפגעת ונחלשת. רוב הבעיות הפיזיולוגיות והנפשיות של האדם, מקורן בדיסהרמוניה או חסימה בזרימת הצ'י בגוף.
יין Yin ויאנג Yang – מונחים שמקורם בפילוסופיה הסינית העתיקה הבאים לתאר את שני הכוחות המנוגדים ביקום המשלימים ונמשכים אחד לשני. הם תמיד אחד ביחס לשני. מקור היאנג בשמים (אויר) והוא שואף להגיע לאדמה. זהו החלק החם, הפעיל, המהיר, המקושר לשמש, ליום ולאופי הגברי בטבע. מקור היין הוא באדמה (חומר) והוא שואף להגיע לשמיים. זהו החלק הקר, האיטי, הנמוך, המקושר לירח, ללילה ולאופי הנשי בטבע. יין פסיבי, יאנג אקטיבי. יאנג נותן חיים ויין מאפשר להם לצמוח.
עקרונות בסיסיים של Yin ו Yang : הפכים – לכל דבר קיים ההופכי שלו, שום דבר לא מוחלט, למשל יום ולילה, חורף וקיץ וכדומה. תלויים אחד בשני – היין לא יכול להתקיים ללא יאנג ולהפך. מכילים ותומכים אחד בשני – היאנג והיין שומרים על שיווי משקל. כשהאחד קטן השני גדל. איזון – קיימים 4 מצבים של חוסר איזון: עודף יאנג, עודף יין, חסר יאנג וחסר יין. גם בתוך חוסר האיזון ייוצר איזון יחסי. למשל במצב של חסר יאנג נראה עודף יין ולהפך.

ועכשיו ל – מרידיאנים :

ברפואה הסינית שתי תיאוריות חשובות שלטענת הסינים בלעדיהן לא יתקיימו חיים. 1. תיאורית אברי ה Zang Fu. 2. תיאורית המרידיאנים Jing Luo. מערכת המרידיאנים הנה רשת מסועפת של ערוצי אנרגיה המחברים ומקשרים בין כל חלקי הגוף והופכים אותו ליחידה אחת. הערוצים, עוברים בין המבנים האנטומיים, למשל בין שני שרירים או בין עצם לכלי דם וכדומה. ניתן לומר שהמרידיאנים הם הרווחים שבין המבנים האנטומיים. המבנים מורכבים מסוגי רקמה שונים מבניהם: שרירים, כלי דם, גידים ורצועות, עור ועצמות. למרות המחקרים לזהות מבנים אלו, טרם הצליחה הרפואה הקונבנציונלית לזהותם ולכן כל רעיון המרידיאנים מוטל בספק. בסין העתיקה היה מוציא הקיסר להורג אסירים שביצעו פשעים חמורים. האסירים עברו מוות איטי באמצעות אלפי חתכים בגופם. רופאי הקיסר הורשו לצפות בהוצאות להורג, ונראה שכך זכו לראות את המבנים האנטומיים של הגוף החי מבפנים. במשך שנים תועדו קשרים אלו בין האזורים השונים בגוף ומהם נוצרה והתפתחה תיאורית הרפואה הסינית. קיימים
בגופנו 12 מרידיאנים ראשיים ועוד עשרות מרדיאנים משניים. סוגי מרידיאנים נקבעו על פי עומקם השונה וכיוון זרימתם בתוך הגוף. 12 המרידיאנים הראשיים, מסודרים בזוגות לפי מערכת היחסים הפנימית והחיצונית – Yin ו Yang. לכל אחד מהם (ראה תמונות בהמשך) שלוחה פנימית המחברת בין המרידיאן לאיבר, והמתחילה או מסתיימת בבטן. הם אנכיים, חלקם מתחילים למעלה ויורדים כלפי מטה בגוף וחלקם להיפך, מתחילים למטה (בכפות  הידיים או הרגליים) וזורמים במעלה הגוף. המרידיאנים חודרים לעומק הגוף ושלוחה שלהם מתחברת תמיד לאיבר אותו הם מיצגים. למשל מרידיאן המעי הגס מתחיל באצבע בכף היד ומסתיים בבטן, במעי הגס. מרידיאן הטחול מתחיל בבוהן של כף הרגל ומסתיים בבטן בטחול וכדומה. לכן, ניתן לומר שהמרידיאן הנו ביטוי חיצוני (נשא) של צ'י האיבר הפנימי. 
בנוסף לקשר בין המרידיאנים לאיברים הפנימיים נראה גם ביטויים חיצוניים כמו במסלולי הזרימה שהם עוברים בגפיים, גב וראש. למשל: ניתן לטפל בכאב ראש מקומי באמצעות נקודות שונות על המרידיאן שעובר באזור הכאב. הנקודות לא בהכרח יהיו בראש. המרידיאנים גם קשורים לאברי חישה ופתחי הגוף. למשל: מרידיאן הכבד משפיע על העיניים, ולכן בעיות עיניים שונות יטופלו דרך מרידיאן הכבד. מרידיאן הכליות משפיע על האוזניים ולכן בעיות אוזניים יטופלו דרך מרידיאן הכליות.

המרידיאנים יוצרים רשת המקיפה את הגוף אופקית ואנכית. רשת המרידיאנים מחברת את האיברים הפנימיים עם רקמות הגוף, העור, השרירים, הגידים, והעצמות. על גבי כל אחד מהמרידיאנים ניתן למצוא נקודות דיקור. הסימון האוניברסאלי של המרידיאנים והאיברים הוא באותיות לועזיות.

תפקידים עיקריים של המרידיאנים

להזין את הגוף. נעשה  על ידי הנעה והזרמה של צ'י ודם. הזנה תקינה בגוף תלויה ביכולת העברת הצ'י והדם במרידיאנים. העברה לא תקינה במרידיאנים תביא לחולשה של מערכת החיסון והגוף ובהמשך למחלה ופגיעה באיבר הפנימי.
איזון הגוף בין יין ליאנג במצבים של עודף וחוסר, עליון ותחתון וכדומה. למשל, 12 המרידיאנים מחולקים ל 5 אלמנטים: אויר, אש, אדמה, מים ומתכת. לכל אלמנט מרידיאן ייני ומרידיאן יאנגי (לאלמנט האש שניים מכל אחד). כל אלמנט שואף להיות בהומיאוסטזיסביטוי של עודף, שלרוב יופיע ככאב חד, במרידיאן כיס המרה (היאנגי), יראה חסר אנרגיה בבן זוגו הייני, הכבד. חיזוק המרידיאן הייני (הכבד) יעזור לאזן ולייצב את המרידיאן היאנגי (כיס המרה). במצב של חוסר איזון בין חלק עליון לתחתון למשל: בעיות בבטן, במערכת העיכול, יטופלו ע"י מגע ודיקור בכפות הרגליים, כנ"ל גם כאבי ראש ומגרנות.
על פי הרפואה הסינית, ניתן לחלק את היממה לשניים עשר חלקים בני שעתיים וכל מרידיאן מיוחס ליחידה של שעתיים אלו. מיצוי מכסימלי של תפקיד המרידיאן מתבצע בשעות אלו ומשפיע על תפקוד כל הגוף ויתר המרידיאנים בהתאמה.

12 המרידיאנים הם:

ראות LU                 יין     שייכות לאלמנט המתכת      שעות ביממה – 03:00-05:00
מעי גס LI                יאנג   שייך לאלמנט המתכת          שעות ביממה – 05:00-07:00
קיבה ST                   יאנג   שייכת לאלמנט האדמה        שעות ביממה – 07:00-09:00
טחול SP                  יין      שייך לאלמנט האדמה          שעות ביממה – 09:00-11:00
לב HT                     יין      שייך לאלמנט האש             שעות ביממה – 11:00-13:00
מעי דק SI                יאנג     שייך לאלמנט האש            שעות ביממה – 13:00-15:00
שלפוחית שתן BL     יאנג     שייכת לאלמנט המים        שעות ביממה – 15:00-17:00
כליות KID              יין        שייכות לאלמנט המים      שעות ביממה – 17:00-19:00
מעטפת הלב PC        יין        שייכת לאלמנט האש        שעות ביממה – 19:00-21:00
מחמם משולש TW   יאנג      שייך לאלמנט האש          שעות ביממה – 21:00-23:00
כיס מרה GB             יאנג      שייך לאלמנט העץ          שעות ביממה – 23:00-01:00
כבד LIV                 יין         שייך לאלמנט העץ          שעות ביממה – 01:00-03:00

מיקום 12 מרידיאנים בגוף:

שלושת מרידיאני היאנג ביד – LI,SI,TH – מתחילים בקצות אצבעות היד ומסתיימים במרכז הגוף.
שלושת מרידיאני היין ביד – PC,HT,LU – מתחילים בבית החזה ומסתיימים באצבעות כף היד.
שלושת מרידיאני היאנג ברגל – ST,GB,BL – מתחילים בפנים ומסתיימים באצבעות כף הרגל.
שלושת מרידיאני היין ברגל – LIV,SP,KID – מתחילים באצבעות כף הרגל ומסתיימים בחזה.

الاثنين، 7 يناير 2013

הקשר בין תת פעילות של בלוטת התריס (היפותרואידיזם) ותותים וברוקולי

הקשר בין תת פעילות של בלוטת התריס (היפותרואידיזם) ותותים וברוקולי

גויטרוגנים הם חומרים טבעיים שיכולים לפגוע בתפקוד של בלוטת התריס. מזונות גויטרוגנים קיבלו שמם מהמונח "Goiter", שפירושו הגדלה של בלוטת התריס. אם בלוטת התריס מתקשה ליצר את הו...רמונים שלה, הבלוטה עשויה להגדיל את נפחה כדרך לפצות על הייצור הלקוי של ההורמונים. "חומרים גויטרוגנים", כגון כל דבר אחר שעלול לגרום לזפק (Goiter), גורמים לקושי לבלוטת התריס בייצור הורמונים.
מזונות המכילים גויטרוגנים
יש שתי קטגוריות כלליות של מזונות שנמצאו קשורות בייצור הורמון בלוטת תריס משובש בבני אדם: מאכלי סויה וירקות ממשפחת מצליבים. בנוסף, ישנם כמה סוגי מזונות אחרים שאינה כלולים בקטגוריות הללו - כמו אפרסקים, תותים ודוחן - שגם הם מכילים חומרים גויטרוגנים .הרשימה שלהלן מציגה מזונות המכילים גורמים גויטרוגנים.
קולרבי
צנון
ברוקולי
נבטי ברוקולי
כרוב ניצנים
כרוב
כרובית
כרוב עלים
חרדל
כרוב
לפת
דוחן
חסה
אפרסקים
בוטנים
צנוניות
מוצרי סויה וטופו סויה, כולל
תרד
תות
מליסה
ראה/י עוד

כמה מים צריך לשתות?

 

כמה מים צריך לשתות?    

 

שתיית מים היא חיונית לתפקוד בריא של הגוף.
מטרתו של מאמר קצר זה היא להוסיף קצת מידע והסברים בנושא.
המידע מבוסס בעיקר על מחקריו של ד"ר באטמנחליד (רופא אירני שהיגר לארה"ב) אשר חקר את הנושא במשך יותר מ-30 שנה ופירסם את ניסיונו ומסקנותיו במספר ספרים.

להלן מספר עובדות מעניינות.
גם אם המספרים אינם מדוייקים במאה אחוז, המגמות והתהליכים שהם משקפים הם נכונים.

1. 75% מכל האמריקאים סובלים מהתייבשות כרונית של תאי גופם (למרות שהם שותים הרבה, אך לא מים).
2. אצל 37% מהאמריקאים מנגנון הצימאון כל כך חלש עד שהם טועים וחושבים שמדובר ברעב.
3. אפילו התייבשות קלה יכולה להוריד את המטבוליזם של האדם עד 3%.
4. כוס אחת של מים תעצור את תחושת הרעב הלילי של כמעט 100% מעושי הדיאטות.
5. מחסור במים הוא הגורם מס' 1 לעייפות במשך היום.
6. מחקרים מראים ש 10-8 כוסות מים ביום יכולות להקל באופן משמעותי על כאבי פרקים וגב עד לכ- 80% מהסובלים. הדיסקים שבין חוליות עמוד השדרה עשויים בעיקר ממים. אם יש בגוף מחסור במים עלולים הדיסקים להתכווץ והמירווח בין החוליות קטן.
7. ירידה של 2% בכמות המים בגוף יכולה לגרום לבלבול בזיכרון לטווח הקצר, בעיות עם חשבון פשוט וקושי ביצירת מיקוד על מסך המחשב או דף מודפס.
8. שתיית 5 כוסות מים בכל יום מפחיתה ב-41% (לעומת מי ששותה פחות מ-2 כוסות מים ביום) את הסיכוי לקבל התקף לב.
9. שתייה מספקת של מים (8-10 כוסות ביום) עוזרת להוריד לחץ דם, להוריד רמת כולסטרול, עוזרת למנוע התקפי אסטמה ואלרגיות שונות ועוזרת אף בריפוי זאבת או מניעת התקפי זאבת
10. במקרים רבים ניתן תוך פחות מ-20 דקות לשכך לחלוטין או במידה רבה כאב של כיב במעיים או בקיבה, וזאת ע"י שתיית 3 כוסות מים.
11. כאשר שותים ספל קפה, הגוף מפסיד מים בכמות גדולה יותר, בגלל הצורך להשתמש במים להוצאתם מהגוף של הרעלים שבקפה.
12. שתייה מספקת של מים עוזרת מאד להורדת משקל לסובלים מעודף משקל.

המלצות והערות:
- ההמלצה לשתיית 8-10 כוסות מים ביום מתבססת על ממוצע כלשהו, אך ברור שיש הבדלים גדולים בצרכים של אנשים שונים, ואחד המרכיבים המשמעותיים כאן הוא משקל האדם. הכמות שנמצאה יותר מתאימה למרבית האנשים היא כ-30 מ"ל מים ליום לכל 1 ק"ג משקל הגוף. לדוגמא: אדם השוקל 100 ק"ג צריך לשתות בממוצע כ- 3 ליטר מים. אדם השוקל 70 ק"ג צריך לשתות בממוצע 2.1 ליטר ביום.
- בימים חמים או בימים בהם עושים פעילות גופנית מאומצת, צריך לשתות יותר מהממוצע.
- ישנה חשיבות רבה לזמנים בהם שותים מים. ההמלצה הבסיסית היא כזאת:
להתחיל את היום בשתיית 2 כוסות לפחות של מים, כי זוהי בערך כמות הנוזלים שאנחנו מאבדים בזמן השינה.
כחצי שעה לפני כל ארוחה לשתות לפחות כוס מים אחת. הסיבה לכך היא הגנה על הדופן הפנימית של הקיבה. רירית הקיבה עשויה ברובה המוחלט ממים. אם יש מחסור בגוף במים מתכווצת הרירית בקיבה, יש פחות הגנה על דופן הקיבה וסיכוי גבוה יותר להתפתחות כיב קיבה. כשאנחנו שותים, עוברת כחצי שעה עד שמים אלה מגיעים דרך מחזור הדם גם לרירית הקיבה.
כשעתיים וחצי לאחר כל ארוחה לשתות לפחות כוס מים אחת. אחרי האוכל הגוף משתמש בהרבה נוזלים לצורך תהליך העיכול. זה גורם לכך שאם לא נשתה מספיק יהפוך הדם ליותר צמיגי.
בזמן האוכל לא רצוי לשתות כי זה מדלל את מיצי העיכול ומפחית את יעילותם.
מלבד זאת אפשר כמובן ורצוי לשתות מים בכל עת שמרגישים צורך.
- ההמלצה לשתיית 8-10 כוסות מים ביום (או לפי החישוב הנ"ל) מתייחסת רק למים, או לתה צמחים. כל שתיית משקה אחר אינה נכללת בחשבון זה ואין להתייחס לשתיית מיצים, תה שחור, קפה או משקאות אחרים כאל שתיית מים.
- למי ששותה הרבה מים חשוב מאד לצרוך מספיק מלח בהתאם (זה נכון גם למי שסובל מבעיות לחץ דם גבוה). כמות המלח הממוצעת הדרושה היא כחצי כפית על כל 10 כוסות מים. עדיף להשתמש במלח ים טבעי (מהאוקינוס האטלנטי) מאחר ומלח השולחן הרגיל שלנו מכיל חומרים האמורים לשמור אותו יבש אך בהזדמנות זו עלולים גם לפגוע בבריאותנו.
- שתיה מוגזמת של מים גם היא עלולה לפגוע בבריאות, בעיקר ע"י כך שהיא גורמת לאובדן מינרלים.

נשמע אולי מוזר, אך הקפדה על שתיה נכונה של מים עשויה למנוע הרבה בעיות בריאות.

מקור המאמר: Articles.co.il/עידן סער

الأربعاء، 2 يناير 2013

لا تتناول الأدويه مع الجريب فروت .

تناول  الكريفوت وعصير الكريفوت ( أشكليوت ) مع الأدويه خطر جدا كتناول جرعه زائده .

 منذ سنوات ال 90 والإطباء يعرفون أن تناول ادويه معينه مع عصير الكريفروت  قد تسبب مشاكل صحيه وأضرار بليغه للمريض ومن الممكن أن تصل خطورة هذا الأمر حد الموت .

هذه المعلومه لا يعلمها الكثير من المرضى الذين يتناولون هذه الأدويه مما يعرضهم للخطر ، بالرغم من أن التحذير قائم منذ 20 سنه ولكن للأسف الإطباء لا يبذلون جهدهم لإخبار مرضاهم بالخطوره القائمه من تناول هذه الأدويه مع الكريفوت .

وفي السنوات الأخيره قائمة الأدويه التي يمنع تناولها مع الكريفوت  قد إتسعت بشكل ملحوظ كما سجل البحث الذي قام به د. ديفيد بيلي  المسؤول عن هذا البحث الجديد الذي نشر في المجله الطبيه العلميه Canadian Medical Association Journal .

كتب د. بيلي في مقالته  أنه : " خلال السنوات الأخيره ، لاحظت إرتفاع مقلق في الأعراض الجانبيه لعدد من الأدويه  التي أظهرت تأثيرها الخطير " . 

إرتفع خلال الأربع سنوات عدد الأدويه التي تعد خطره  وتسبب مضاعفات شديده إذا قام المريض بتناولها مع الكريفوت  ومن هذه  المضاعفات الصعبه والخطره : الفشل الكلوي ، مشاكل في جهاز التنفس  ،نزيف في الجهاز الهضمي  ، واحيانا الموت .

ومن الممكن إجمال عدد الأدويه التي هنالك  خطوره في تناولها مع الكريفروت أو عصير الكريفوت ب85 عقار طبي .

الكريفوت لا يبطل عمل الأدويه كما هو الحال مع بعض من النباتات ، وإنما العكس  فخطورة الجريب فروت تكمن في أنه يضاعف تأثير الدواء وكأن المريض تناول جرعه زائده أي وكأنه تناول عدد من أقراص الدواء بدل من قرص واحد وهذا الخطر نابع من الماده الموجوده في الكريفروت مادة النارنجينين  التي تشغل إنزيم تسيتوكروم  وتنشطه فيحول ويفكك اللأدويه بسرعه كبيره وتصبح نسبتها عاليه في الجسم مما يؤثر عليه سلبا .

يقول د. بيلي : " تناول قرص دواء مع كأس من الكريفوت يعادل تناولك 20 قرص دواء مع كأس ماء . والتأثير الناشئ عن ذلك هو كأنك تناولت جرعه زائده لا إراديه . "

كما يعتقد صاحب البحث أن هنالك تأثير مشابه لتأثير الكريفوت في البرتقال والليمون الغير ناضج ( الأخضر ) ، ولكن حت الأن لم يتم التحقق من ذلك والتأكيد عليه في الأبحاث ، والأبحاث حول ذلك قليله .

 

وهنا أضيف لكم قائمه بأسماء الأدويه التي يجب الإمتناع عن تناولها مع الكريفوت وعصير الكريفوت وأن يكون البعد بين تناول الكريفوت وشرب الدواء أربع ساعات قبل وأربع ساعات بعد  :

 

الأدويه التي تتفاعل مع الجريب فروت :

Selected drugs that interact with grapefruit

Anti-cancerمضاد السرطان

  • Crizotinib.

  • Dasatinib.

  • Erlotinib.

  • Everolimus.

  • Lapatinib.

  • Nilotinib.

  • Pazopanib.

  • Sunitinib.

  • Vandetanib.

  • Venurafenib.

Anti-infectiveمضاد العدوى

  • Erythromycin.

  • Halofantrine.

  • Maraviroc.

  • Primaquine.

  • Quinine.

  • Rilpivirine.

Anti-cholesterolمضاد الكوليسترول

  • Atorvastatin.

  • Lovastatin.

  • Simvastatin.

Cardiovascularالقلب والأوعيه الدمويه

  • Amiodarone.

  • Apixaban.

  • Clopidogrel.

  • Dronedarone.

  • Eplerenone.

  • Felodipine.

  • Nifedipine.

  • Quinidine.

  • Rivaroxaban.

  • Ticagrelor.

Central nervous systemالجهاز العصبي المركزي

  • Alfentanil (oral).

  • Buspirone.

  • Dextromethorphan.

  • Fentanyl (oral).

  • Ketamine (oral).

  • Lurasidone.

  • Oxycodone.

  • Pimozide.

  • Quetiapine.

  • Triazolam.

  • Ziprasidone.

Gastrointestinalالجهاز الهضمي

  • Domperidone.

Immunosuppressantsمثبطات المناعه

  • Cyclosporine.

  • Everolimus.

  • Sirolimus.

  • Tacrolimus.

 

Urinary tractالمسالك البوليه

  • Darifenacin.

  • Fesoterodine.

  • Solifenacin.

  • Silodosin.

  • Tamsulosin